Hírek
2010. Március 19. 11:56, péntek |
Helyi
Forrás: haon
Kettes villamos - Érvénytelennek kellett volna nyilvánítani?

A győztes pályázat számos hibájára mutatott rá a négy vesztes cég.
Ha ezek egyikét is vitatlhatatlannak találja a KDB, megsemmisítheti az eredményt.
Az új villamosokon egy megállóban, egy felszállósávnál az utasok száma nem haladhatja meg a 25 főt - legalábbis ezt tartalmazta az új villamosokra kiírt debreceni tender. Tehát egy dupla ajtó (ilyen például az 1-es villamos újabb szerelvényein lévő), azaz két sáv esetében 50 főnél több utas nem szállhat fel/le a járműről. E maximális értéket viszont a 4. forduló győzteseként - a több értékelési szempont alapján pontozással értékelt, s összpontszám alapján - kiválasztott spanyol Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (CAF) cég jócskán túllépi a 38,4-es értékkel. Többek között erre hivatkozva támadta meg a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDB) az eredményt a négy vesztes pályázó, az első körben kizárt AnsaldoBreda, a Skoda, a Stadler és a Koncar-Elektricna.
Mint arról szerdán beszámoltunk, a KDB kedden - ideiglenes intézkedéssel - megtiltotta az új járművek beszerzésére irányuló szerződéskötést. Érdeklődésünkre azonban, hogy a fent említett indokok állhatnak-e a háttérben, a döntőbizottságnál kitérő választ adtak, mondván: folyamatban lévő ügyekről nem nyilatkoznak.
Még több hiba?
„A CAF ajánlatában szereplő 233 férőhely »nem reális kötelezettségvállalás«, az ajánlatkérő városnak érvénytelennek, nem győztesnek kellett volna nyilvánítania a pályázatot" - olvasható a Kötöttpálya című blogon, amely információi alapján számba vette a KDB-hez benyújtott kifogásokat. A férőhelyszám mellett az olasz AnsaldoBreda megemlíti: „jogsértő volt Debrecen, mert olyan kérdésekben engedett menet közben javítást a Stadlernek, a Skodának, a CAF-nak és a Koncarnak, amelyekben nem lett volna szabad."
A Skoda kivételével minden fellebbező egyetértett a svájci-német Stadler kifogásával, mely a felszállósávokra jutó utasszámot feszegeti nem csak a győztes CAF, hanem a pontjai alapján második helyre sorolt Skoda esetében is. A horvát Koncar mindehhez hozzáteszi: „a Skoda ajánlott villamosa nem felel meg a kiírásnak, mert a jármű végeinél nincs (legalább jobb oldalt) utastéri ajtó, hanem vezetőfülkébe vezető ajtó van" - olvasható a blogon.
A cseh Skoda ezzel szemben a CAF bankgaranciáiban, járművük energiafogyasztásának valósságában, és a spanyol cég villamosainak kerékabroncs átmérőit kifogásolta.
Várakozó állásponton
Ha a KDB talál egy konkrét, vitathatatlan hibát a győztes CAF, vagy a pontjai alapján második helyre sorolt Skoda anyagaiban, akkor döntése valószínűleg az eredmény megsemmisítése lesz, s ha a bennmaradó két cég közül nem hirdet nyertest, akkor ötödször is ki kell írni a pályázatot. A vizsgálatra a döntőbizottságnak 30 nap áll rendelkezésére, melyet indokolt esetben 10 nappal megtoldhatnak.
- A döntőbizottság abban az esetben kötelezheti új eljárás kiírására a várost, ha csak egy pályázót talál alkalmasnak. Ha legalább két pályázó bennmarad, akkor közülük már nyertes hirdethető. Nekünk ez utóbbi lehetőség lenne a jobb - mondta Pajna Zoltán gazdasági ügyekért felelős alpolgármester. Megjegyezte: az új eljárás ismét 6 hónapot venne igénybe, s ez a pályamunkákban is csúszást okozhat, hiszen a kivitelezőnek tudnia kell, milyen villamos fut majd a síneken. A felszállósávokra jutó utasszámokról szólva az alpolgármester elmondta: több szakértővel is megtárgyalták ezt a pontot, s nem találtak benne kivetnivalót.
A KDB várhatóan jövő pénteken szakértők bevonásával tanácskozik a fellebbezések megalapozottságáról.
Modern, alacsonypadlós villamosok
Egy légterű, teljes hosszukban átjárható, mindkét végükről vezethető villamosokon közlekedhetnénk majd az új, 2-es vonalon - olvasható a járművek főbb közös műszaki jellemzőit taglaló ismertetőben, melyet Pajna Zoltán jutatott el szerkesztőségünknek.
A tervek szerint a - 2013-ban már közlekedő - járművek mindkét oldalán lennének ajtók, s százszázalékban alacsonypadlósak lennének. A járművekben legalább hat hely lenne mozgáskolátozott, kerekesszékkel utazó utasok részére. Sőt, külön fel- és leszállásjelzők, valamint vészhelyzetben használatos kommunikációs eszköz is rendelkezésükre állna. A leendő villamosok 2,65 méter szélesek lennének. Az ajtók nyitását a járművezető engedélyezné, de a konkrét nyitást az utasok végezhetnék.
Új villamosok - az egyes típusok főbb egyedi műszaki jellemzői
Milyen a hossza, hány részesek a szerelvények? Hány ajtósak? Mennyi ülőhely jut az utasoknak? Mennyi az egy felszállósávra jutó utasszám? Nyithatóak-e az ablakok? Mennyibe kerül egy férőhely?
Debrecen - Egy légterű, teljes hosszukban átjárható, mindkét végükről vezethető villamosokon közlekedhetnénk majd az új, 2-es vonalon - olvasható a járművek főbb közös műszaki jellemzőit taglaló ismertetőben, melyet Pajna Zoltán jutatott el szerkesztőségünknek. A tervek szerint 2013-ban már közlekedő járművek mindkét oldalán lennének ajtók, s százszázalékban alacsonypadlójúak lennének. Mindegyik utastérben (járműrészben, melyeket csuklósszerkezet kötne össze) két-két hely lenne mozgáskolátozott, kerekesszékkel utazó utasok részére, akiknek külön fel- és leszállásjelzők, illetve balesetek és egyéb vészhelyzetek esetére a jármű vezetőjével való kommunikálásra beszédkommunikációs rendszer is rendelkezésre állna. A leendő 18 villamos 2,65 méter széles lenne, az utastéri ajtók pedig távvezéreltek, illetve távműködtetésre is alkalmasak. Az ajtók nyitását a járművezető engedélyezné, de azok végrehajtását a megállóhelyeken a járművön kívülről és az utastérből is az utasok végezhetnék.
Az új villamosokon egy megállóban, egy felszállósávnál az utasok száma nem haladhatja meg a 25 főt - legalábbis ezt tartalmazta az új villamosokra kiírt debreceni tender. Tehát egy dupla ajtó (ilyen például az 1-es villamos újabb szerelvényein lévő), azaz két sáv esetében 50 főnél több utas nem szállhat fel/le a járműről. E maximális értéket viszont a 4. forduló győzteseként - a több értékelési szempont alapján pontozással értékelt, s összpontszám alapján - kiválasztott spanyol Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (CAF) cég jócskán túllépi a 38,4-es értékkel. Többek között erre hivatkozva támadta meg a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDB) az eredményt a négy vesztes pályázó, az első körben kizárt AnsaldoBreda, a Skoda, a Stadler és a Koncar-Elektricna.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Március 19. 07:58, szerda | Helyi
Erdő Péter kezdeményezte Ervin Gábor, a nyilasok által meggyilkolt vértanú pap boldoggá avatását
Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti érsek kezdeményezte Ervin Gábor, a nyilasok által 1944-ben meggyilkolt katolikus pap, embermentő boldoggá avatását vértanúság címén.
2025. Április 21. 10:50, hétfő | Külföld
Húsvét hétfőn reggel elhunyt Ferenc pápa
A római katolikus egyház első latin-amerikai vezetője 88 éves korában hunyt el. A pápa halálhírét Kevin Farrell bíboros jelentette be a Vatikán televíziós csatornáján.
2025. Április 21. 08:52, hétfő | Sport
Szaúdi Nagydíj - Piastri Dzsiddában is nyert, vezet az összetettben
Oscar Piastri, a McLaren ausztrál versenyzője nyerte a Forma-1-es Szaúdi Nagydíjat vasárnap Dzsiddában, ezzel átvette a vezetést a világbajnoki pontversenyben csapattársától, a most negyedikként záró brit Lando Norristól.
2025. Április 21. 08:52, hétfő | Külföld
Az Egyesült Államok több városában tüntetéseket tartottak a Trump-adminisztráció politikája ellen
Az Egyesült Államok több városában tüntetéseket tartottak a Trump-adminisztráció politikája ellen tiltakozva szombaton.